Четири сусрета
(исечак из романа Идиот)
- Па збогом ми остај, - рече кнез, пруживши му руку.
- Збогом, одговори Рогожин, и стиште пружену руку чврсто али махинално.
Кнез се спусти за једну степеницу, па се опет окрену.
- А што се тиче вере, - поче он осмехнувши се (очигледно не желећи још да остави Рогожина), а и расположивши се под утиском једне изненадне успомене: што се тиче вере, ја сам прошле недеље, за два дана четири разна састанка имао...
Путовао сам изјутра једном новом железничком пругом, па сам ваљда четири часа с неким сапутником у вагону разговарао. Још пре сам о њему много слушао, и међу осталим, као о атеисти. Он је човек збиља врло учен, и ја се обрадовах што ћу с правим научником говорити. Осим тога, ванредно је добро васпитан човек, тако да је са мном говорио потпуно као са себи равним по знању, и по појмовима.
...Он у Бога не верује. Једно ме је поразило: што он за све време као да о томе није говорио; а поразило ме је нарочито стога што и пре, кад сам бивао у друштву са онима што не верују у Бога, и ма колико да сам читао таквих књига, све ми се чинило као да они нити говоре, нити у књигама пишу о том, мада се човеку чини да је о том. Ја му то тад и рекох, али мора да сам говорио нејасно, или нисам умео да се изразим, јер ме он ништа не разумеде...
...У вече тог истог дана одседох у паланачкој гостионици на конак, а у њој се баш прошле ноћи десило једно убиство, тако да су сви само о томе говорили кад сам ја наишао. Ствар је била у овоме. Два сељака, људи већ у годинама, и не пијани, напише се чаја па хтедоше да заједно, у једној соби легну да спавају. Но један од њих је код оног другог приметио, последња два дана, сребрн часовник на бисерном гајтану, што пре код њега није виђао. Тај човек иначе није био крадљивац, био је поштен, и рачунао се у свом селу као добар газда. Али њему се тако допаде онај часовник и толико му занесе памет, да најзад не издржа: узе нож, па кад се његов пријатељ осврну на другу страну, он му брже и пажљиво приђе оxади, нанишани, диже очи к небу, прекрсти се, па изговоривши у себи са горком молитвом: "Господе, опрости ми Христа ради!" - закла пријатеља у једном замаху као јагње, и извуче му из xепа часовник.
Рогожин поче да се ваља од смеха. Он се кикотао као да је био у неком наступу. Чак је било смешно гледати тај смех после његовог малочашњег мрачног расположења.
- Е, то ми се допада. Не, то пара вреди! - подцикиваше он грчевито скоро гушећи се; - онај тамо никако у Бога не верује, а други верује у толикој мери да с молитом и људе коље... Не, такво се што, брате кнеже, не може измислити. Ха, ха, ха!
- Ујутру изађох да мало врљам по вароши, - продужи кнез чим се Рогожин мало умири, премда му је смех још непрестано грчевито и као у наступу дрхтао не уснама, - видим, поводи се и третура по дрвеном тротоару један пијан војник који је сасвим људски изглед изгубио. Прилази мени: "Да ти продам, господине, овај сребрн крст - за два гроша ћу ти га дати; - сребрн је."
...Гледам, у руци му крст и мора да га је оног часа са себе скинуо, на плавој, од зноја умаштеној трачици, али крст олован, то се на први поглед могло видети, великих размера, осмоугаони, правог византијског кроја.
...Извадих два гроша па му дадох, а крст одмах онде на себе метнух, - а по војниковом лицу се могло видети како је задовољан што је глупом господину подвалио, па се одмах диже да попије оно што је за крст добио, - то је већ ван сваке сумње... А ја сам ти, брате, тада био под најјачим утиском свег онога што ме је тако запљуснуло у Русији; ништа ја у њој пређе нисам разумевао, растао сам као бесловестан, и Русије сам се некако фантастички спомињао за оних пет година у иностранству. Елем, идем ти ја па се мислим: не, да причекам још мало пре но што оног христопродавца осудим. Јер Бог зна шта се све у тим пијаним и слабим срцима крије...
...После једног часа, враћајући се у готионицу, наиђох на жену са одојчетој у наручју. Снаша још млада, детету је могло бити тако шест недеља. Тога дана јој се дете, по њеном опажању, први пут осмехнуло откако се родило. Гледам је, а она се тако побожно, тако побожно прекрсти. "А шта ти то, снашо, чиниш - рекох. (Јер ја сам се тада о свему много распитивао).
"Па ето", каже ми снаша: - "исто овако као што је материна радост кад први пут примети да јој се дете осмехнуло, исто тако мора да се и Бог обрадује свакипут кад угледа отуд с неба да Му се грешник од свег срца моли".
То ми та снаша рече, скоро тим истим речима, тако дубоку, тако фину и истинску религиозну мисао, - мисао у којој се сва суштина хришћанства ођеданпут исказала, то јест сав појам о Богу, као о нашем рођеном оцу и о радости Божијој због човека, као оца због свог рођеног детета - што је најглавнија мисао Христова. А проста сељанка! Додуше, мати је... и, ко зна, можда је та снаша била жена баш оног војника.
Чуј, Партене, ти се ме малочас то питао, и ево ти сада мој одговор: суштина религиозног осећања не потпада ни под каква мудровања, ни под какве преступе и злочине, и ни под какве атеизме; ту има нешто ван-обично и вечно ће бити ван-обично; то ти је, брате, нешто такво чега ће се сви атеизми вечно моћи само површно дотаћи, и вечно ће сви они причати о оном о чем није реч. Али главно је што ћеш то најјасније и најпре на руском срцу уочити! То је једно између првих мојих убеђења које из наше Русије износим.
И ту онда има шта да се дела. Партене! Има шта да се ради са нашим руским народом, веруј ми! Сети се како смо се ти и ја у Москви састајали и разговарали, једно време...
И ја никако нисам хтео да се овамо враћам. И никако нисам мислио да се опет овако с тобом састанем! Али сад свеједно!... Збогом, до виђења! Бог нек те чува!
...
Ф. М. Достојевски
О МОЛИТВИ, О ЉУБАВИ, И О ДОТИЦАЈУ СА ИНИМ СВЕТОВИМА
Ф. М. Достојевски
О ПАКЛУ И ПАКЛЕНОМ ОГЊУ, РАЗМИШЉАЊЕ МИСТИЧКО
Ф. М. Достојевски
МОЖЕ ЛИ ЧОВЕК БИТИ СУДИЈА СЕБИ СЛИЧНИМА?
(исечак из романа Идиот)
- Па збогом ми остај, - рече кнез, пруживши му руку.
- Збогом, одговори Рогожин, и стиште пружену руку чврсто али махинално.
Кнез се спусти за једну степеницу, па се опет окрену.
- А што се тиче вере, - поче он осмехнувши се (очигледно не желећи још да остави Рогожина), а и расположивши се под утиском једне изненадне успомене: што се тиче вере, ја сам прошле недеље, за два дана четири разна састанка имао...
Путовао сам изјутра једном новом железничком пругом, па сам ваљда четири часа с неким сапутником у вагону разговарао. Још пре сам о њему много слушао, и међу осталим, као о атеисти. Он је човек збиља врло учен, и ја се обрадовах што ћу с правим научником говорити. Осим тога, ванредно је добро васпитан човек, тако да је са мном говорио потпуно као са себи равним по знању, и по појмовима.
...Он у Бога не верује. Једно ме је поразило: што он за све време као да о томе није говорио; а поразило ме је нарочито стога што и пре, кад сам бивао у друштву са онима што не верују у Бога, и ма колико да сам читао таквих књига, све ми се чинило као да они нити говоре, нити у књигама пишу о том, мада се човеку чини да је о том. Ја му то тад и рекох, али мора да сам говорио нејасно, или нисам умео да се изразим, јер ме он ништа не разумеде...
...У вече тог истог дана одседох у паланачкој гостионици на конак, а у њој се баш прошле ноћи десило једно убиство, тако да су сви само о томе говорили кад сам ја наишао. Ствар је била у овоме. Два сељака, људи већ у годинама, и не пијани, напише се чаја па хтедоше да заједно, у једној соби легну да спавају. Но један од њих је код оног другог приметио, последња два дана, сребрн часовник на бисерном гајтану, што пре код њега није виђао. Тај човек иначе није био крадљивац, био је поштен, и рачунао се у свом селу као добар газда. Али њему се тако допаде онај часовник и толико му занесе памет, да најзад не издржа: узе нож, па кад се његов пријатељ осврну на другу страну, он му брже и пажљиво приђе оxади, нанишани, диже очи к небу, прекрсти се, па изговоривши у себи са горком молитвом: "Господе, опрости ми Христа ради!" - закла пријатеља у једном замаху као јагње, и извуче му из xепа часовник.
Рогожин поче да се ваља од смеха. Он се кикотао као да је био у неком наступу. Чак је било смешно гледати тај смех после његовог малочашњег мрачног расположења.
- Е, то ми се допада. Не, то пара вреди! - подцикиваше он грчевито скоро гушећи се; - онај тамо никако у Бога не верује, а други верује у толикој мери да с молитом и људе коље... Не, такво се што, брате кнеже, не може измислити. Ха, ха, ха!
- Ујутру изађох да мало врљам по вароши, - продужи кнез чим се Рогожин мало умири, премда му је смех још непрестано грчевито и као у наступу дрхтао не уснама, - видим, поводи се и третура по дрвеном тротоару један пијан војник који је сасвим људски изглед изгубио. Прилази мени: "Да ти продам, господине, овај сребрн крст - за два гроша ћу ти га дати; - сребрн је."
...Гледам, у руци му крст и мора да га је оног часа са себе скинуо, на плавој, од зноја умаштеној трачици, али крст олован, то се на први поглед могло видети, великих размера, осмоугаони, правог византијског кроја.
...Извадих два гроша па му дадох, а крст одмах онде на себе метнух, - а по војниковом лицу се могло видети како је задовољан што је глупом господину подвалио, па се одмах диже да попије оно што је за крст добио, - то је већ ван сваке сумње... А ја сам ти, брате, тада био под најјачим утиском свег онога што ме је тако запљуснуло у Русији; ништа ја у њој пређе нисам разумевао, растао сам као бесловестан, и Русије сам се некако фантастички спомињао за оних пет година у иностранству. Елем, идем ти ја па се мислим: не, да причекам још мало пре но што оног христопродавца осудим. Јер Бог зна шта се све у тим пијаним и слабим срцима крије...
...После једног часа, враћајући се у готионицу, наиђох на жену са одојчетој у наручју. Снаша још млада, детету је могло бити тако шест недеља. Тога дана јој се дете, по њеном опажању, први пут осмехнуло откако се родило. Гледам је, а она се тако побожно, тако побожно прекрсти. "А шта ти то, снашо, чиниш - рекох. (Јер ја сам се тада о свему много распитивао).
"Па ето", каже ми снаша: - "исто овако као што је материна радост кад први пут примети да јој се дете осмехнуло, исто тако мора да се и Бог обрадује свакипут кад угледа отуд с неба да Му се грешник од свег срца моли".
То ми та снаша рече, скоро тим истим речима, тако дубоку, тако фину и истинску религиозну мисао, - мисао у којој се сва суштина хришћанства ођеданпут исказала, то јест сав појам о Богу, као о нашем рођеном оцу и о радости Божијој због човека, као оца због свог рођеног детета - што је најглавнија мисао Христова. А проста сељанка! Додуше, мати је... и, ко зна, можда је та снаша била жена баш оног војника.
Чуј, Партене, ти се ме малочас то питао, и ево ти сада мој одговор: суштина религиозног осећања не потпада ни под каква мудровања, ни под какве преступе и злочине, и ни под какве атеизме; ту има нешто ван-обично и вечно ће бити ван-обично; то ти је, брате, нешто такво чега ће се сви атеизми вечно моћи само површно дотаћи, и вечно ће сви они причати о оном о чем није реч. Али главно је што ћеш то најјасније и најпре на руском срцу уочити! То је једно између првих мојих убеђења које из наше Русије износим.
И ту онда има шта да се дела. Партене! Има шта да се ради са нашим руским народом, веруј ми! Сети се како смо се ти и ја у Москви састајали и разговарали, једно време...
И ја никако нисам хтео да се овамо враћам. И никако нисам мислио да се опет овако с тобом састанем! Али сад свеједно!... Збогом, до виђења! Бог нек те чува!
...
Ф. М. Достојевски
Младићу, не заборављај молитву. Сваки пут у молитви твојој, ако је искрена, сине ново осећање, а у њему и нова мисао, коју раније ниси знао, и која ће те изнова охрабрити, и разумећеш да је молитва васпитање. Још запамти: свакога дана, и кад год само можеш понављај себи: "Господе, смилуј се на све који су данас пред Тебе изишли", Јер сваког сата и сваког тренутка хнљаде људи остављају живот свој на овој земљи, и душе њихове долазе пред Господа - а колико се много њих са земљом растало усамљених, никоме незнаних, у тузи и терету душевном, за којима нико неће зажалити, неће чак ни знати за њих да ли су живели. И гле, можда ће се с другог краја земље уздићи твоја молитва ка Господу за покој душе његове, макар ти њега никако и не знао, нити он тебе. Како ли слатко и умилно мора бити души његовој, која је у страху стала лред Господом, да осети да се у тај час и за њега неко Богу моли, да је остао на земљи човечански створ који и њега воли. А сам Бог ће милостивије погледати на обоје вас, јер кад си већ ти онога толико пожалио, колико ли ће га више пожалити Он, који је бесконачно милосрднији и љубазнији, него ти, И опростиће му тебе ради.
Браћо, не бојте се грехова људских, волите човека и у греху његовом, јер кад ко воли човека и грешног, то је већ слика Божанске љубави, и врхунац је љубави на земљи. Волите све створење Божије, и целокупно, и сваку мрвицу. Сваки листић, сваку зраку Божију волите. Волите животиње, волите биље, волите сваку ствар. Будеш ли волео сваку ствар - и тајну ћеш Божију разумети у стварима А схватиш ли је једаред, ти ћеш је после неуморно почети познавати све даље и више, свакодневно. И заволећеш, најзад, сав свет васцелом и васионом љубављу. Животиње волите: њима је Бог дао клицу мисли и тиху радост. Немојте им је нарушавати и реметити, не мучите их, не одузимајте им радост, не противите се мисли Божијој. Човече, не узноси се, не мисли да си бољи од животиње: оне су безгрешне, а ти, са својим величанством, ти само гнојиш земљу својом појавом, на њој траг свој гнојни остављаш после себе, - и то, авај, скоро сваки, сваки између нас!
Децу волите нарочито, јер су она безгрешна као анђели, и живе да би нас раздрагала и усрећила; она живе зарад чишћења срдаца наших, као неки путоказ за нас. Тешко ономе ко увреди дете. Мене је отац Антим учио да децу волим: тај мили и ћутљиви човек, кад смо бивали на путу, он је за оне грошиће што нам их је свет делио куповао шећерлеме и колаче, и деци их раздавао. Он није могао проћи поред дечице без душевног потреса: такав је то човек био,
Пред понеком мишљу останеш у недоумици, нарочито гледајући грех људски, па се запиташ; "Да ли треба силом побеђивати, или смиреном љубављу?" Свагда одлучуј овако: победићу смиреном љубављу". Одлучиш ли се тако једаред за свагда, цео свет ћеш моћи покорити. Љубавна смиреност је страшна сила, од свих најјача, нема јој равне на свету! Сваког дана и часа, сваког тренутка надгледај самога себе и пази на себе, да ти изглед буде благо леп. Ето, прошао си поред малог детета, прошао си љут, са ружном речју, са озлојеђеном душом; и ниси можда ни приметио дете, али је оно тебе видело, и лик твој, ружан и зао, можда је остао у његовом слабачком и незаштићеном срдашцу. Ти то не знаш, међутим си можда већ тиме бацио рђаво семе у његову душу, а то семе ће можда и порасти, а све стога што се ниси уздражао пред дететом, јер у себи ниси одгајио пажљиву и делатну љубав.
Браћо, љубав је учитељка, али је треба знати стећи, јер се она тешко стиче, скупо се купује, дугим радом и после дугог времена; јер волети треба не само случајно и на један тренутак, него насвагда. Случајно може свако заволети. Младић, брат мој, птице је за опроштење молио: то изгледа скоро бесмислено, али је истина, јер је све као океан, све тече и додирује се: на једном месту додирнеш, на другом се крају света одазива и разлеже. Нека је безумље птице за опроштење молити! Али и птицама би било лакше, и детету, и свакој животињи око тебе, кад би ти сам био бољи но што си сад - макар једну мрвицу би им било лакше. Све је као океан, кажем вам. Тада би се и птицама почео молити, васионом љубављу мучен, као у неком одушевљењу - молио би их да ти и оне твој грех опросте. Цени и воли то одушевљење, ма како оно људима изгледало бесмислено.
Другови моји, молите радост од Бога. Будите радосни као деца, као птичице небеске. И нек вас у вашем делању не буни грех људски; не бојте се да ће он затрти дело ваше, и да му неће дати да се изврши. Не говорите: "Јак је грех, јако је непоштење, јака је гадна околина, а ми смо усамљени и немоћни, сатрће нас гадна околина и неће дати да се изврши добра ствар". Клоните се, децо, од те бојазни! Једини је ту спас: узми и учини себе одговорним за сав грех људски. А то, брате, збиља и јесте тако: јер чим ти себе искреноначиниш одговорним за све и свакога, онога часа ћеш увидети да тако и јесте у самој ствари, а да ти и јеси за све и за свакога крив. А збацујући и товарећи своју рођену леност и своју немоћ на људе, свршићеш тим да ћеш се сатанском гордошћу опасати, и на Бога узроптати.
А о гордости сатанској овако мислим: нама на земљи је тешко њу схватити, и стога је тако лако пасти у погрешку па се здружити са њом, па још при том држати да нешто велико и лепо радимо... И много шта од најјачих осећања и покрета природе наше, ми на земљи схватити не можемо; али ти се тиме не саблажњавај, нити помишљај да ти то ма у чем може служити као оправдање; јер ће вечни Судија од тебе тражити оно што си могао учинити, а не оно што ниси могао; сам ћеш се о том убедити, јер ћеш тада све правилно увидети и нећеш спорити и порицати. На земљи пак, збиља као да лутамо; и да нема драгоценог Христовог лика пред нама, ми бисмо пропали и залутали сасвим - као некада род људски пред потопом. Много је на земљи од нас скривено, али нам је наместо тога даровано тајно скривено осећање живе свезе наше са другим светом, са светом горњим и вишим; клице наших мисли и осећања нису овде, него у другим световима. И ето зашто кажу филозофи да се суштина ствари не може познати овде на земљи. Бог је узео семена из других светова и посејао их на овој земљи, и однеговао врт Свој, и никло је све што је могло никнути, и све што је збиља живо, живо је свешћу о додиру с другим тајанственим световима; ако то осећање у теби слаби и уништава се, онда умире и оно што је однеговано у теби. Тада ћеш постати према животу равнодушан, па ћеш га чак и омрзнути. Ја тако мислим.
Оци и учитељи, ја мислим: "Шта је пакао?" Судим овако: "Пакао, то је патња и терет кад више не можеш да волиш".
Једаред, у бесконачном битисању, које се не може измерити ни временом, ни простором, дана је била неком духовном бићу, кад се појавило на земљи, способност да каже само себи: "Ја јесам и ја волим". Једаред, само једаред, дат му беше тренутак љубави делатне и живе, и уз то земаљски живот, а са њим и времена и рокови.
Па шта се десило? то срећно биће одбаци тај неоцењиви дар, не оцени га, не заволи га, погледа га подругљиво и остаде без осећања! И кад је такав отишао са земље, видео је крило Авраамово, и беседио са Авраамом, као што нам је у причи о богаташу и о Лазару казано; рај је посматрао, и ка Господу могао да иде; али се баш тиме и мучио што до Господа оде без љубави, и дође у додир са онима који су волели, а он њихову љубав није прихватио. Тада јасно виде, и сам себи рече: "Сад знање имам, али ма како жудно да волим, у љубави мојој не може бити никаквог подвига, нити каквог пожртвовања, јер је довршен живот земаљски; и неће доћи Авраам да макар капљицом живе воде (то јест, поновним даром земаљског живота, пређашњег и делатног) расхлади пламен моје жудње за љубављу, којом сад горим, а презрео сам је и одбацивао на земљи; нема више живота, нити ће више бити времена! Премда бих сад готов био и живот свој дати за друге, сад већ није могућно, јер је прошао онај живот који се могао у љубави на жртву принети, и сад је бездан међу оним животом и овим бићем".
Говори се о материјалном пакленом пламену: не испитујем тајну ову, бојим се, али мислим: кад би и постојао пламен матери-јални, њему би се збиља обрадовати могли, јер, тако мислим, у мучењу материјалном би макар на један тренутак могли заборавити још страшнију муку духовну. А одузети муку духовну, немогућно је, јер мучење то није спољашње, него је унутрашње. А кад би се и могло одузети, мислим да би мучени постали још несрећнији. Јер, ако би праведници из раја, гледајући муке њихове, опростили им и дозвали их к себи, волећи их неизмерно, тиме би им још повећали муке, јер би још јаче пробудили у њима пламен жудње за предусретљивом делатном и благородном љубави, која је сад за њих већ немогућна У бојазни срца свога мислим ја међутим да би им баш свесност те немогућности напослетку послужила као олакшање; јер, примивши љубав праведних а не могући одазвати се на њу, они би, у покорности тој, и у дејству смирености те, нашли напоследак као неки образац оне делатне љубави коју су занемаршш били на земљи, и као неко дејство њој слично...
Сажаљевам, браћо и другови моји, што не умем да кажем, ово јасно. Али тешко онима који сами себе уништише на земљи, тешко самоубицама! Мислим да од тих нико не може бити несрећнији. Грех је, рећи ће нам се, за такве се Богу молити; и црква њих наизглед одбацује; али ја мислим у тајности душе моје: да би требало, и да се могло помолити Богу и за њих! Та неће се Христос на љубав разљутити! За такве сам се ја у себи целог мог живота молио, а и сад се сваког дана молим.
О, има их који и у паклу остају горди и свирепи, крај свег неоспорног знања и посматрања неотклоњиве и неизбежне истине; има их страшних, који су се сасвим здружили са сатаном и са гордим духом његовим. За њих је пакао нешто добровољно и ненасито; то су добровољни мученици. Јер они су сами себе проклели, проклевши Бога и живот. Злобном се гордошћу својом хране, као кад би гладан у пустињи своју сопствену крв из тела сисати почео. Али, вековечито ненасити, они и опроштење одбацују; Бога који их зове, проклињу, Бога живог без мржње гледати не могу, и захтевају да не буде Бога живота, да Бог уништи Себе и све створење Своје. Они ће горети у огњу гњева свога вечно, жудећи за смрћу и небићем. Али неће добити смрти...
Нарочито имај на уму да не можеш никоме судија бити. Јер нико не може бити на земљи судија злочинчев, пре него што и он сам - судија - не позна да је и он исти онакав злочинац као и онај што стоји пред њим, и да је он можда више неко ико други крив за злочинство тога што стоји пред њим. Кад постигне то, онда ће моћи постати и судија.
Ма како да то изгледа безумно, истинито је. Јер кад бих ја био праведан, тада можда не би било ни злочинца што стоји преда мном. Ако будеш кадар примити на себе злочинство, онога што стоји пред тобом, и којега твоје срце осуђује, прими одмах и пострадај ти за њега - њега пак без укора отпусти. И баш да те и сам закон постави за његовог судију, ти, колико ти само буде могућно, и тада поступи у том смислу; јер ће оптужени отићи и осудиће сам себе горе, но што би га твој суд осудио. Ако ли га пак твој братски пољубац не дирне у срце, ако не изазове у њему осећање, и он оде од тебе смејући се ти се, не дај се збунити ни тиме: значи, још му није рок дошао, али ће доћи у своје време; а ако не дође, свеједно: ако неће он, други ће место њега доћи до познања, и пострадаће, и осудиће и окривити себе сам, несумњиво веруј; јер баш у томе и лежи све уздање и сва вера светитеља.
Делај неуморно. Ако се сетиш увече, лежући да спаваш: "нисам извршио, што је требало", а ти онога часа устани и уради. Ако су око тебе људи злобни и неосетљиви, и не усхтеју те слушати, ти падни пред њима и замоли их да ти опросте, јер си ваистину и ти за то крив, што неће да те слушају. А ако већ не можеш да говориш са људима и озлојеђенима, ти им служи ћутећки и у понижењу, никад не губећи наду. А ако те сви оставе, и силом те истерају, ти кад останеш сам, падни на земљу и љуби је, натопи је сузама својим, и даће земља плода од суза твојих, па макар те нико не видео и не чуо у самоћи твојој, Веруј до краја, па макар се и тако десило да сви на земљи скрену с правог пута и покваре се, а ти једини веран да останеш; принеси и тада жртву, и хвали Бога ти једини, који си остао. А ако се двоје такви састанете, - ето вам већ читавог света, света живе љубави. Загрлите један другог у милини и хвалите Господа: јер макар само у вама двојици, али се извршила истина Његова, Ако сам згрешиш, и будеш жалостан смртно због својих грехова, или због каквог свог изненадног греха, радуј се праведнику, радуј се ономе који, кад си већ ти згрешио, остаде праведан, и није сагрешио.
Ако те пакост људска збуни до негодовања и несавладиве жалости, тако, да зажелиш и да се светиш пакоснима - највише се бој тога осећања! одмах иди и сам потражи себи мука - тако као да си ти крив за ону пакост људску. Прими муке и отрпи их, умириће се срце твоје, и појмићеш да си и сам крив; јер си могао сијати пакосницима макар као једини безгрешан, а ниси им сијао. Да си сијао, ти би светлошћу својом и другима обасјао пут, те онај, што је извршио пакост, можда је не би извршио при твојој светлости. Па чак ако ти и сијаш, но видиш да се људи не спасавају ни поред твоје светлости, остани сталан и немој да посумњаш у снагу све-тлости небеске; веруј, ако се сад нису спасли, они ће се после спасти. А ако се не спасу ни после, онда ће се синови њихови спасти; јер неће умрети светлост твоја, макар ти умро. Праведник одлази, а светлост његова остаје. Обично се људи спасавају тек после смрти праведникове. Род људски не прима пророке своје и обично их тера и бије; али људи воле мученике своје, и штују оне које су муком уморили. За целину радиш, за будућност радиш.
Награде никад не ишти, јер и без тога имаш велику награду на овој земљи: духовну радост твоју, коју само праведник осећа. Не бој се ни знатних, ни јаких, него буди премудар и свагда на свом месту. Знај меру, знај време, научи се томе. А кад останеш насамо, моли се. Воли падати на земљу, и љубити је. Земљу љуби непрестано, ненасићено је воли, све воли, свакога воли, и нарочито тражи такво усхићење и занос. натопи земљу сузама радости и воли те сузе своје. А тога се заноса не стиди, цени га, уживај у њему, јер је то дар Божји, велики дар, и не даје се многима, него само изабранима.
Нема коментара:
Постави коментар