PRISTUP UMETNIČKOM DELU
O UMETNOSTI
U umetnost, u umetnička dela ubrajaju se sve one ljudske
tvorevine kojima ljudi, pisanom ili usmenom rečju, zvucima, glasom ili zvucima
proizvedenim na nekom instrumentu, bojama, linijama, plastičnim ili reljefnim
oblikovanjem, igrom, pokretima, — znači načinom takvog saopštavanja — iskazuju
svoje misli ili osećanja i time kod gledalaca, slušalaca ili čitalaca izazivaju
osećanje lepoga i pružaju umetnička uživanja. Kod ljudi postoji nagonska težnja
da svoja osećanja i misli povodom saznavanja života ili pojmova u društvu
saopštavaju u što skladnijim i što savršenijim oblicima koji bi zadovoljavali
čovekove potrebe za lepim.
Pojam lepog je veoma širok i složen, ali odmah treba reći da
lepo nije samo lep oblik ili lepa sadržina onoga što se iskazuje. I ružne, čak
neprijatne i štetne pojave u životu i društvu mogu prilikom saopštavanja
njihovog da u čoveku izazovu osećanje lepoga i dopadanja, i to umetničkim
načinom njihovog prikazivanja, njihovog umetničkog slikanja. Prilikom njihovoga
saznavanja čoveka zadivljuje — ako je umetnički data — slika njihova u
umetničkom odražavanju, i čovek vrlo često rado i sa uživanjem čita opis nekog
strašnog brodoloma, recimo, ili opis neke strahovite poplave, zemljotresa,
požara, krvave bitke itd., ili gleda sliku takvih strašnih prizora na
umetnikovom platnu. On se ne divi pojavama koje umetnik opisuje ili slika no
umetničkom odražavanju tih pojava, što se ogleda u skladu, savršenoj upotrebi
onih elemenata i sredstava koji čine suštinu pojedinih umetnosti.
Sve tvorevine ljudskoga duha nisu i umetnička dela — to se
razume. Da bi to bile, one moraju da se odlikuju svojom sadržinom, značajem te
sadržine — odnosno problema kojima se bave i oblikom na koji su saopšteni — to
znači skladnim uobličavanjem te sadržine pomoću reči, zvukova, glasova, linija,
boja i pokreta — a to su izražajna sredstva u umetnosti. Pomoću njih umetnici
iskazuju svoja viđenja sveta i izazivaju kod ljudi estetička uživanja, tj.
osećanja lepoga i divljenja.
Umetnost je vrlo stara po svom postanku; tačno vreme njenog
nastanka ne može se utvrditi. Stara je koliko i samo čovečanstvo, a postala je
verovatno u onome trenutku kada je čozek crtežom, rečju, igrom ili pesmom,
docnije instrumentom, uspeo da u skladnom obliku koji izaziva umetničko uživanje
iskaže svoja saznanja, misli i osećanja. Ona se razvijala uporedo sa razvitkom
društva, menjala je svoje sadržine i forme i stalno se bogatila novim
tvorevinama.
Autor teksta nepoznat
Sačuvana
Angelina
Administrator
*****
Van mreže Van mreže
Uvod u književnost [Umetnost • Vrste umetnosti]
O SMISLU UMETNOSTI REČI
Na hiljadu raznih jezika, u najraznoličnijim uslovima
života, iz veka u vek, od drevnih patrijarhalnih pričanja u kolibama, pored
vatre, pa sve do dela modernih pripovedača koja izlaze u ovom trenutku iz
izdavačkih kuća u velikim svetskim centrima, ispreda se priča o sudbini
čovekovoj, koju bez kraja i prekida pričaju ljudi ljudima. Način i oblici toga
pričanja menjaju se sa vremenom i prilikama, ali potreba za pričom i pričanjem
ostaje, a priča teče dalje i pričanje kraja nema.
Tako nam ponekad izgleda da čovečanstvo od prvog bleska
svesti, kroz vekove, priča samo sebi, u milion varijanata uporedo sa dahom svojih
pluća i ritmom svoga bila stalno istu priču. A ta priča kao da želi, poput
pričanja legendarne Šeherezade, da zavara krvnika, da odloži neminovnost
tragičnog udesa koji nam preti i produži iluziju života i trajanja. Ili možda
pripovedač svojim delom treba da pomogne čoveku da se nađe i da se snađe? Možda
je njegov poziv da govori u ime svih onih koji nisu umeli, ili oboreni pre
vremena od života — krvnika, nisu stigli da se izraze? Ili to pripovedač možda
priča sam sebi svoju priču, kao dete koje peva u mraku da bi zavaralo strah?
Ili je cilj toga pričanja da nam osvetli, bar malo, tamne puteve na koje nas
često život baca, i da nam o tom životu, koji živimo ali koji ne vidimo i ne
razumemo uvek, kaže nešto više nego što mi, u svojoj slabosti, možemo da
saznamo i shvatimo. Tako da često tek iz reči dobrog pripovedača saznajemo šta
smo učinili a šta propustili, šta bi trebalo činiti, a šta ne. Možda je u tim
pričanjima, usmenim i pismenim, i sadržana prava istorija čovečanstva i možda
bi se iz njih mogao bar naslutiti ako ne saznati, smisao te istorije. I to bez
obzira na to da li obrađuju prošlost ili sadašnjost.
Kad je reč o pripovedanju koje ima za predmet prošlost,
treba napomenuti da ima shvatanja prema kojima bi pisati o prošlosti trebalo da
znači prenebregnuti sadašnjicu i donekle okrenuti leđa životu. Mislim da se
pisci istorijskih pripovedaka i romana ne bi složili sa tim i da bi pre bili
skloni da priznaju da sami stvarno i ne znaju kako ni kada se prebacuju iz onog
što se zove sadašnjost u ono što smatramo prošlošću, da sa lakoćom, kao u snu,
prelaze pragove stoleća. Najposle, zar se u prošlosti kao i u sadašnjosti ne
suočavamo sa sličnim pojavama i istim problemima? — Biti čovek, rođen bez svoga
znanja i bez svoje volje, bačen u okean postojanja. Morati plivati. Postojati.
Nositi identitet. Izdržati atmosferski pritsak svega oko sebe, sve sudare,
nepredvidljive i nepredviđene postupke svoje i tuđe, koji ponajčešće nisu po
meri naših snaga. A povrh svega, treba još izdržati i svoju misao o svemu tome.
Ukratko: biti čovek.
Tako, i s one strane crte, koja proizvoljno deli prošlost od
sadašnjosti, pisac susreće tu istu čovekovu sudbinu koju on mora uočiti i što
bolje razumeti, poistovetiti se sa njom, i svojim dahom i svojom krvlju je
grejati, dok ne postane živo tkanje priče koju on želi da saopšti čitaocima, i
to što lepše, što jednostavnije i što ubedljivije.
Kako da se to postigne, kojim putevima? Jedni to postižu
slobodnim i neograničenim razmahom mašte, drugi dugim i pažljivim proučavanjem
istorijskih podataka i društvenih pojava. Jedni poniranjem u suštinu i smisao
minulih lepota, a drugi sa kapricioznom i veselom lakoćom, kao onaj plodni
francuski romansijer koji je govorio: "Šta je istorija? Klin o koji ja
vešam svoje romane". Ukratko, sto načina i puteva može postojati kojima
pisac dolazi do svoga dela, ali jedino što je važno i presudno, to je samo
delo.
Pisac istorijskih romana mogao bi na svoje delo da stavi kao
natpis i kao jedino objašnjenje svega, i to svima i jednom zauvek, drevne reči:
"Razmišljao sam o drevnim danima i sećao se godina večnosti".
Pa i bez ikakvog natpisa, njegovo delo kao takvo govori to
isto.
Ali na kraju krajeva sve su to pitanja tehnike, metode,
običaja.
Sve je to manje ili više zanimljiva igra duha povodom jednog
dela i oko njega. Nije uopšte toliko važno da li jedan pripovedač opisuje
sadašnjost ili prošlost, ili se smelo zaleće u budućnost. Ono što je pri tom
glavno, to je duh kojim je nadahnuta njegova priča, ona osnovna poruka koju
ljudima kazuje njegovo delo. A o tome, naravno, nema i ne može biti propisanih
pravila. Svak priča svoju priču po svojoj unutrašnjoj potrebi, po meri svojih
nasleđenih ili stečenih sklonosti i shvatanja i snazi svojih izražajnih
mogućnosti. Svak nosi moralnu odgovornost za ono što priča, i svakog treba pustiti
da slobodno priča. Ali dopušteno je, mislim, na kraju poželeti da priča koju
današnji pripovedač priča ljudima svoga vremena, bez obzira na njen oblik i
njenu temu, ne bude ni zatrovana mržnjom ni zaglušena grmljavinom ubilačkog
oružja, nego što je mogućno više pokretana ljubavlju i vođena širinom i
vedrinom slobodnog ljudskog duha. Jer, pripovedač i njegovo delo ne služe
ničemu ako na jedan ili drugi način ne služe čoveku i čovečnosti.
Ivo Andrić
____________
OBJAŠNJENJE
Dodjela Nobelove nagrade Ivi Andriću 1961. godine, najvećeg
priznanja za književno djelo, predstavlja događaj od šireg kulturnog i
književno-istorijskog značaja. Sam taj čin bio je koliko nagrada jednom piscu,
toliko i priznanje literaturi kojoj taj pisac pripada.
Primajući Nobelovu nagradu, Andrić je 10. decembra 1961.
godine u Stokholmu održao svečanu besjedu. Zahvaljujući na dodijeljenom
priznanju, veliki pisac se najviše zadržao na problemu "priče i pričanja
uopšte". Zapravo, ovdje je Andrić iznio svoje shvatanje pjesničke
umjetnosti, njenog karaktera i smisla. Njegova poetika je toliko sveobuhvatna,
da bi mogla stajati kao uvod u bilo koji oblik izbora književnih tekstova ili
razmišljanja o njima.
Tekst preuzet iz Čitanke za III razred | Priredili Slobodan
Kalezić & Miroslav Đurović | 1980.
*****
Uvod u književnost [Umetnost • Vrste umetnosti]
UMETNOST I ESTETIKA
Umetnost je stvaralaštvo, znači da ona pretpostavlja izvesne
uslove koji su nužni da bi se to stvaralaštvo izrazilo i dobilo oblike dela. Tu
odmah nailazimo na čovekove psihičke osobine. Sam proces umetničkog
stvaralaštva nauka nije još dovoljno ispitala. Mi operišemo pojmovima kao što
su "inspiracija", "intuicija", "talenat" itd. —
sve pojmovi koji ukazuju na jednu posebnu moć čovekovu da izrazi jedan motiv,
ideju, sliku, u umetničkim oblicima. Zasada je nesumnjivo samo jedno: umetnost
zahteva celog, potpunog čoveka, čitavu njegovu svest, osećajnost, iskustvo,
potsvest. Jer, njen stvaralački karakter zahteva i jednu naročitu sposobnost
uživljavanja u motiv, i to sposobnost punu fantazije, i moć da se to
uživljavanje izrazi. Svaki čovek ima manje ili više razvijenu sposobnost da
prima utiske i oseća lepotu jednog dela; mali broj je sposoban da iz mase
utisaka, misli i osećanja iščupa jednu posebnu vrstu istine o svetu i ljudima.
Jer — a to je još jedan izvanredno važan kvalitet — umetnost je uvek istina. Neka
vas ništa ne buni to što ta istina, u prvi mah, izgleda sasvim drukčija od
naučne. Ona je istina druge vrste, drugi vid stvarnosti, ne manje istinita od
objektivne, naučne; da su dva i dva četiri, jasno je već svakom detetu, kao što
je jasno da noć nije dan. Ali, da je jedan ljubavni stih istina, ili jedan
pejzaž, sonata, ili drama isto tako istina, to već u prvi mah izgleda
sumnjivije.
Radi se, međutim, prosto o razlikama u objašnjavanju,
proučavanju i izražavanju jedne iste stvarnosti. Dok nauka teži ka sve većoj
objektivnosti, ka objašnjavanju pojava i uzroka onakvim kakvi oni relativno i
približno jesu, umetnost tu stvarnost filtrira i propušta kroz čovekovu maštu i
svest, pa tek onda izlazi na svetlost dana kao istina o toj stvarnosti. Ona je
pretstavlja onakvom kakva ona u čoveku i za čoveka jeste. Ta subjektivnost
umetnosti ne znači, međutim, nikakvu proizvoljnost: umetnost za svoj sadržaj
uvek ima jednu realnost kao i nauka; samo, dok nauka tu realnost razbija da bi
doprla do nekih opštih zakona koji njom vladaju, — pretvarajući je na taj način
u apstraktnu kategoriju ili zakon — umetnost je razvija da bi je ponovo
stvorila, kao živu, životnu realnost koja odgovara i njoj i čoveku, koji je sad
ponovo, u novom ruhu, prima. Znači da za razliku od naučnog metoda, umetnost ne
ostaje na planu apstraktnog i bezličnog, već stvarnost ponovo stvara,
oživljuje. Otuda umetnost nikada nije precizna slika: svaki fotografski snimak
je po preciznosti i sličnosti sa slikanim predmetom daleko tačniji od
umetničkog dela koje taj isti predmet pretstavlja. Da budemo jasniji: kad nauka
analizira neko osećanje, npr. ljubav, strah, radost ili ma šta drugo, onda će
vam psiholog reći iz kakvih reakcija se sastoji to osećanje, koji to nervni i
mišićni pokreti izazivaju suze ili smeh. Što dublje prodire u strukturu
predmeta, naučni metod će ga sve više raščlanjavati dok ne dođe do nekih,
relativno, osnovnih uzroka. Dobićete tako, manje-više preciznu sliku o
karakteru, uzrocima i posledicama osećanja koje vas interesuje. Vaša će radoznalost
biti zadovoljena. Ali hoćete li potpuno znati, da li ćete biti sasvim sigurni
da je ta analiza dovoljna? Tada se pojavljuje umetnost da nam to isto osećanje
pokaže u njegovoj životnoj stvarnosti, konkretno. To više neće biti
nepristrasno analiziranje uzroka i posledica, već oživljavanje, konkretno
stvaranje u konkretnim okolnostima u svoj svojoj ljudskoj složenosti. Umesto
klasiranja i analize, pred vama se pojavljuje čovek koji oseća; osećajući, on
je istinit, stvaran, realan, dublji i jasniji nego u svakidašnjem životu.
Naučna istina dopunjena je umetničkom; dva lica jedne iste stvarnosti se
dopunjuju u akciji, u apstrakciju se uliva živa materija života, koji se
razvija pred vašim očima, uverljiv, potpun.
Tako je i sa fotografijom. Za razliku od nauke i umetnosti,
fotografija je pasivni odblesak predmeta. Između nje i predmeta ne postoji
nikakva unutrašnja veza, ona je samo njegova tačna kopija. Nauka pretvara
predmet u apstrakciju, a umetnost ga preuzima, jer ona nikada nije pasivna
slika. Rekli smo, umetnost ne zastaje na površini predmeta i pojava; ona
prodire u njihovu strukturu, otkriva u njima ono osnovno što ih karakteriše.
Zatim ih daje u onome što ih čini čulnim, individualisanim i značajnim. Otud se
u umetnosti govori često o tipskim osobinama, o karakterističnom. Već samim tim
ona ne bi mogla biti obična, fotografska kopija, jer u predmetu koji oblikuje,
otkriva njegove osnovne oznake. Do tog stupnja ide njena sličnost sa naukom,
koja takođe istražuje osnovne, bitne karakteristike. Ali umetnost to bitno, to
opšte, ponovo pretvara u konkretno, u jedan određeni lik, u jednu određenu
melodiju, u jedan pejzaž i tako dalje.
Još nešto: ne samo tom stranom prodiranja u opšte, u tipično
i pretvaranjem te tipičnosti u živu, umetničku stvarnost jednog lika, ne samo
time, umetnost se izdvaja od nauke i kopiranja. Pored toga, ona je plod jedne
ličnosti, jedne stvaralačke volje, jednog talenta, pa zato uvek i nosi pečat
umetnikove individualnosti, za razliku od naučnog dela koje je više manje bezlično.
Umetnik je taj koji na svoj lični, i samo svoj način, stvara dela, i od
predmeta van njega i motiva u njemu uzima ono što pokreće ili se nameće
njegovoj imaginaciji. Na taj se način u umetnosti čvrsto spajaju i postaju
nerazdvojni objekt i subjekt, čovek i svet oko njega i u njemu. Zato smo mogli da govorimo o
savlađivanju otuđenosti kroz umetnost. Ona savlađuje i prisvaja sve ono što se
inače u životu pojavljuje kao nešto drugo, kao nešto tuđe, strano. Njome se
čovek, u isti mah, oslobađa pritiska — društvenih, idejnih, psiholoških — i
nadoknađuje ograničenost svog kretanja i svoje misli. Tako je umetnost večita
negacija umrtvljenosti i sputanosti, i tako postaje sredstvo progresa.
Jedan predeo je samo spoljašnost u odnosu na čoveka. Ukoliko
izazove osećanje lepote, on je već stupio u domen čoveka, delimično prečišćen
time što čovek reaguje i unosi u njega svoj smisao za estetski doživljaj. Kad
se, međutim, taj predeo ponovo pojavi u obliku umetničke slike, pejzaža, onda
je on dvostruko ljudski: i kao produkt čovekovog rada i stvaralaštva i kao
predmet koji sada potpuno živi u sferi lepote, istrgnut od prirode; on tada
gubi svoju spoljašnost jer je postao "jedno stanje duše", jedan
doživljaj i lični umetnikov, i moj i tvoj, jer je se i nama dopada, ali je
ostao i realan, jer je on ipak taj predeo, ma kako bio izmenjen.
Zašli smo ovim u jedno od najtežih poglavlja estetike, u
poglavlje koje razmatra odnos umetnosti spram realnosti. Stvari izgledaju
prilično zamršene: umetnost i jeste izraz realnosti, njena "slika",
kako se to ponekad naziva, i nije; i jeste realna i nije, jer je sva obojena
ličnošću onoga koji je stvara, a ipak se kroz tu subjektivnu prizmu stalno
pomalja realnost. Lako ćemo sa klasičnim oblicima realizma, u kojima su događaji,
ljudi i predmeti predstavljeni "onakvim kakvi jesu" i u kojima se
lako otkriva stvaralački mehanizam; tip i tipično dominiraju. Ali šta ćemo sa
onom umetnošću u kojoj nema više tipičnog; gde je pažnja upravljena na nešto
direktno suprotno; tipično je u neku ruku blisko onome što je zajedničko jednoj
vrsti, a umetnost često uzima za svoj predmet baš ono što je usamljeno, retko,
izvanredno. Gde je tu taj odnos umetnost—stvarnost, da nije ponekad umetnost
najličniji, najintimniji izraz nečega što se dešava u duši samo jednog čoveka?
Na to ima samo jedan odgovor: umetnost je uvek realna, jer
se odnos između nje i stvarnosti, ma koliko, inače, bio rastegljiv u korist
subjektivnog, ne može poremetiti toliko da ona počne da liči na privatnu zabavu
jednog čoveka, koji izmišlja proizvoljne i neuverljive odnose i stvari. Ako je
umetnost istina o svetu — a videli smo na koji način ona to jeste — onda ona
mora da se kreće u okvirima onih mogućnosti koje pruža jedna realnost, ma kakve
vrste ona bila. Najličnija, najintimnija ljubavna pesma, na primer, nađe odjeka
i u drugim srcima — znači da je realnost ljubavnog osećanja pesnikovog
istinita, a zato i odmah široko ljudska. Drugo je pitanje realizma, koji je u
zbiru svih dosadašnjih i budućih stilova samo jedan od sabiraka. U to pitanje
nećemo zalaziti; za nas je dovoljna konstatacija da je realnost jedini oslonac
i uporište umetnosti. Umetnost se može tretirati ovako ili onako, postupiti s
njom na ovaj ili onaj način, ali će ispod različitih oblika i stilova uvek
stajati umetnička istina o svetu. Po tome se najzad, i meri vrednost jednog
umetničkog dela: šta više ljudske istine, što dublji zahvat u materiju života,
to veća umetnost.
Pa, šta je onda ona? Šta je ta umetnost i ta njena istina
drukčija od svih ostalih istina, ta čulna, konkretna istina, koja se često
zasniva samo na prostom osećanju da je rečena prava reč? Čovek ne dolazi samo
umovanjem do uverenja da se radi o nečem što je životno značajno: kao u
stvaranju, i u primanju umetničkog dela, čovek učestvuje svim svojim bićem,
iskustvom, kulturom, osećajnošću. Šta je ona?
Nažalost, odgovora nema. Na početku smo letimično nabrojali
neke definicije od kojih svaka u sebi nosi deo istine. Zar i mi da pokušamo da
dodamo poneku, kad smo svesni da su takve definicije nepotpune? Važno je znati
samo ovo: umetnost je i vizija i san, i istina i realnost, ali je i fikcija, —
jer ljudi uvek stvarajući izmišljaju, — i to takva fikcija koja je duboko
pustila svoje korene u stvarnost. Stvaralaštvo koje se zasniva na realnosti;
ponovno ljudsko stvaranje života i svega onog što taj život čini vrednim i
dostojnim življenja, ali i široko, slobodno kretanje ljudske mašte po toj
realnosti, koja je ogromna, bez granica i bez dna. Prema tome, umetnost je i
jedno i drugo, i stvarnost i lebdenje u svetu mašte, da i ne govorimo i sve
ostalo šta ona znači. Poezija, — koja je osnova svake umetnosti i aktivno
zahvatanje u život, i odbacivanje njegovih spoljašnjih manifestacija u ime
velike potrebe ljudi da se uzdignu, i da zagospodare prirodom i svetom — kako
ta poezija duboko spušta sondu umetnosti u srce čovekovo i u srce sveta!
Tako se i nama, prirodno, izmakla mogućnost da definišemo
umetnost. Da li je iko dosad u jednoj definiciji rekao šta je to život u
celini? Isto tako, niko još nije do kraja rekao šta je umetnost, koja i služi
životu i gospodari njime.
Ali ljudi ne odustaju. Kakav je odnos između njihovih napora
da naučno odrede šta je to umetnost, i nje same, pokazaće nam, ukratko,
poslednji odeljak.
Time što smo izbegli definiciju umetnosti, kao da smo došli
za trenutak u opasnost da odbacimo mogućnost njenog naučnog proučavanja.
Stvari, međutim, drukčije izgledaju. Ne samo ono što smo navodili u prilog tezi
da je moguće ispitivati pojavu i razvoj umetnosti, već i neki drugi momenti,
govore da je takvo ispitivanje ne samo mogućno, već i nužno.
Tim se poslom bavi estetika, koristeći rezultate posebnih
nauka: psihologije, sociologije, etike i nauka o pojedinim granama umetnosti.
Da bi njena uloga postala jasna, konstatujemo odmah da
predmet estetike nije samo umetnost i zakoni njenog razvoja; umetnost je,
nesumnjivo, osnovna; ali, ona sama ne bi mogla postojati da nije složena iz
više komponenti, od kojih su najvidnije dve: umetnik i publika. Tako dobijamo
celinu sastavljenu iz tri osnovna dela: umetnik—delo—društvo. To trojstvo
nazivamo estetičkim fenomenom, ili, prostije, pojavom lepog i njenim
posledicama. Ta pojava obuhvata ova tri momenta i oni, uglavnom, označavaju
suštinu: rađanje umetničkog dela, njegovu realizaciju i, najzad, njenu
društvenost, kojom se tek ona pojavljuje kao lepota šireg značaja.
Te odlike pre svega govore o tesnoj povezanosti umetnosti sa
društvom i sa ulogom koju čovek-posmatrač igra u aktiviziranju i humanizaciji
lepog. Lepote nema bez čoveka koji će je primati i usvajati. Kao što je čovek i
stvara, tako joj, kad je već stvorena, čovek daje one kvalitete koji je čine
estetskom i životno značajnom. Umetničko delo nužno zahteva da bude izneto na
oči sveta. Hoće li ono nešto značiti u pisaćem stolu ili zatvoreno u ateljeu?
Slike po muzejima su mrtva stvar dok se ne pojavi čovek koji će u njima
uživati. Umetnik nije do kraja ispunio svoju misiju ako je delo koje je stvorio
sakrio od publike. Ono tada čak i nije ni lepo ni ružno, već je indiferentno,
jer nema onog vatrenog spoja sa svešću posmatrača; zato što je to nužnost, zato
i nema umetnika koji će čitavog svog veka raditi isključivo za sebe, ne
pokazujući svoje delo nikome. Takav bi se postupak protivio suštini estetičkog
fenomena pa je i nemoguć: pokazaće ga bar nekome — najbližim prijateljima,
meceni, izdavaču, ženi koju voli. Umetnost živi samo među ljudima i tu tek
dobija svoju vrednost, a na estetici je da tu vrednost proučava.
To se, istovremeno, pomalja osnovna slabost estetike. Vodeći
računa samo o opštostima, ona nužno zanemaruje doživljaj, koji je bitan za
osećanje lepog. Odnosno, estetika i sam taj doživljaj tretira kao podatak koji
služi za upoređivanje suštine estetičkih zakona. Ali, on se nikakvim
apstrakcijama ne može iscrpsti do kraja; otuda je i estetika nemoćna da objasni
ono neizrecivo osećanje koje se javlja pri pojavljivanju lepote; utisak se
uzmiče njenim objektivnim klasifikacijama.
Estetika, znači, na izvestan način umrtvljuje gipki,
raznoliki i svestrani razvoj umetnosti. To je umrtvljavanje naučna neminovnost:
kad bi se moralo voditi računa o svakom, najsitnijem treptaju o svakom
psihičkom talasanju koje jedno umetničko delo izaziva izgubili bismo se u moru
subjektivnosti i nikada ne bismo došli do bitnih uzroka koji određuju razvoj
jedne umetnosti. Kao što nema dva istovetna lista, tako nema ni dva istovetna
utiska u umetničkom delu, pa ipak nauka zna ulogu, funkciju i strukturu lista,
kao što zna i ulogu, funkciju i strukturu umetnosti. Estetika ne može da ide
dalje u svom ispitivanju. Lični doživljaj, kao takav, ostaje za nju nepristupačan.
Estetička proučavanja zasnivaju se, uglavnom, na rezultatima
posebnih nauka o umetnosti: teorije književnosti, nauke o bojama, o muzičkim
oblicima itd. Estetika ih koristi kao već data ostvarenja koja omogućuju da se
između raznih umetničkih oblika pronađe ono što im je zajedničko. Zato u
sistematizaciji nauka koje okružuju i ispituju estetički fenomen, estetika
stoji na vrhu, najudaljenija i, istovremeno, najobuhvatnija, nauka koja leži
najdublje u osnovi umetnosti.
Prirodno je da pri takvom stanju stvari estetika ima mnogo
protivnika. No od svih prigovora, koji su većinom nevažni, samo jedan zaslužuje
veću pažnju: to je prigovor da je estetika u svojoj osnovi normativna.
Normativizam je takav naučni metod koji na osnovu rezultata
svog istraživanja zaključuje da se izvesnim oblastima ljudske delatnosti može
upravljati, da se ljudskim postupcima mogu postavljati izvesne norme, propisi,
koji će te postupke kanalisati u, za društvo, najpogodnijem pravcu. Tako u
etici ima mnogo moralnih propisa koje društvo diktira.
Može li estetika da bude normativna? Odgovor na ovo pitanje
je dosta važan, jer će on još jednom ukazati na prirodu umetnosti. A on je
odlučno negativan. Umetnost ne trpi nikakvu vrstu propisa, zahteva i
ograničenja, osim onih koji zadiru u tehnička pitanja i jednog osnovnog:
zahteva za istinitošću, životnom uverljivošću i stvarnošću, a on je širok kao
život i ne znači nikakvo nasilno gušenje razvoja jedne umetnosti. Prema tome,
naučna estetika nikada nije normativna, ili "rukovodstvo umetnosti",
već pažljivi, budni pratilac jednog umetničkog kretanja, analizator njenih
zajedničkih svojstava i karakteristika.
Time smo opisali krug i ponovo se vratili na polaznu tačku.
Umetnost je slobodna u svojoj suštini i ta sloboda zahteva oslobođenje od normi
raznih vrsta. Naučna estetika, prihvatajući tu činjenicu, istovremeno ispituje
zakone te slobodne i oslobađajuće tvorevine ljudskog duha.
**
PRISTUP UMETNIČKOM DELU
VRSTE UMETNOSTI
Ima onoliko vrsta umetnosti koliko i sredstava umetničkog
izražavanja. Neko od umetnika svoj složeni doživljaj sveta daje u slikama koje
ostvaruje rečima ili bojama, drugi se izražava tonovima, treći pokretima,
četvrti gestovima itd.
U zavisnosti od toga koja sredstva umetničkog izražavanja
koristi, umetnost se javlja kao vrlo diferencirana. Postoji:
1. arhitektura
(izražajno sredstvo građevinski materijal, prostor);
2. vajarstvo (kamen,
glina, drvo, bronza);
3. slikarstvo
(boja, linija, prostor);
4. muzika (zvuci,
tonovi, ritam);
5. književnost
(reč);
6. ples / igra
(pokret tela);
7. gluma (mimika,
reč, pokret);
8. film (pokretne
slike, reč, gluma, muzika).
U zavisnosti od toga da li se ostvaruju u vremenskom toku
ili prostoru, sve umetnosti se dele na prostorne i vremenske umetnosti. U
prostorne umetnosti spadaju: arhitektura, slikarstvo i vajarstvo, za koje se
kaže da su likovne umetnosti; u vremenske umetnosti pak ubrajaju se muzika i
književnost. A ima i umetnosti koje se ostvaruju i u prostoru i u vremenskom
toku: balet, gluma, pozorišna umetnost i film.
Opšta nauka koja se bavi umetnošću, izučava njenu prirodu,
međusobne zavisnosti i zakonitosti umetničkog stvaranja zove se estetika.
Časlav Đorđević
Iz Književnosti
K N J I Ž E V N O S T
NAUKA O KNJIŽEVNOSTI, DEFINICIJE OSNOVNIH POJMOVA: KNJIŽEVNA
TEORIJA, KRITIKA I ISTORIJA
Književnost je stvaralačka delatnost, umetnost. Nauka o
književnosti, sa druge strane, predstavlja jednu vrstu znanja, odnosno
učenosti, koje se mora izražavati intelektualno, u obliku logički doslednog
sistema. Proučavanje književnosti mora biti racionalno, iako je njegov predmet
najčešće iracionalan.
Teorija književnosti proučava opšta načela, kategorije i
merila, dok se književna kritika i istorija bave pojedinačnim delima, s tim što
ta dela istorija posmatra kao hronološki niz, a kritika uglavnom statički.
Međutim, ti pristupi se prožimaju; književnu teoriju je moguće stvoriti jedino
na temelju proučavanja pojedinačnih književnih dela. Isto tako, kritika i
istorija bi bile besmislene bez nekog sistema pojmova koji im pruža teorija. U
pitanju je dijalektički proces uzajamnog prožimanja teorije i prakse.
U najužem smislu, termin "teorija književnosti"
označava sistemsko proučavanje književnosti i metode analize književnih dela. U
širem smislu, ovaj pojam obuhvata i u sebe uključuje mnoge srodne discipline,
kao što su intelektualna istorija, filozofija, estetika, etika i sl. Pod
teorijom književnosti podrazumevamo i širok spektar različitih pristupa
tumačenju književnog umetničkog dela.
Književna kritika se bavi opisivanjem, interpretacijom i
vrednovanjem pojedinačnih književnih dela.
Bilo je pokušaja da se književna istorija odvoji od teorije
i kritike. U odnosu na kritiku, ističe se vrednosna neutralnost istorije
književnosti, ali ovakvo odvajanje je neodrživo, jer ne postoje vrednosno
neutralni sudovi; prilikom izbora reprezentativnih dela za neku epohu nemoguće
je izbeći vrednovanje istih. Takođe, istorija književnosti tvrdi da poseduje
neke sopstvene uzore i merila, tačnije služi se uzorima i merilima drugih
vremena; postoji shvatanje da istoričar književnosti mora ući u duh prošlih
vremena i prihvatiti njihove uzore, istovremeno odbacujući sopstvene
predrasude. Ovo gledište, prema kom svako doba predstavlja samodovoljnu celinu
koja se izrazila u vlastitom tipu poezije, nemerljivom nijednim drugim tipom,
naziva se istorizam ili književni relativizam. Karakteristično je uverenje da
je neophodno rekonstruisati piščevu nameru i utvrditi da li je ostvarena. Ipak,
smisao književnog dela ne iscrpljuje se njegovom namerom, niti je njoj
ekvivalentan. Ukupno značenje umetničkog dela ne može se definisati samo značenjem
koje je imalo za autora i njegove savremenike. Uostalom, nemoguće je da pri
rasuđivanju o prošlosti ipak ne budemo ljudi svog vremena. Kada govorimo o
nekom umetničkom delu, moramo ga povezati kako sa vrednostima njegovog doba,
tako i sa vrednostima svih sledećih razdoblja; ovo shvatanje koje odbacuje i
relativizam, i apsolutizam, koji mu je suprotan, naziva se perspektivizam.
Najvažniji je uvid da je književno umetničko delo u isti mah i večno, i
istorijsko.
Nauka o književnosti & Uloga i značaj književnosti
K N J I Ž E V N O S T
SAZNAJNA ULOGA I ZNAČAJ KNJIŽEVNOSTI
"Književna dela pružaju čitaocu saznanja o prirodi, o
društvenoj stvarnosti i ljudima određene epohe, o ljudskim odnosima; ona
obogaćuju čoveka znanjem."
Svaki pisac slika život i društvo onako kako ih on vidi, ali
i sa stanovišta klase kojoj pripada. Zato se uvek moramo zapitati da li je
takva slika verna, i da li se istine koje pisac saopštava o životu, njegova
shvatanja i pogledi, mogu prihvatiti.
VASPITNA ULOGA I ZNAČAJ KNJIŽEVNOSTI
"Književna dela, osim saznanja koja pružaju čitaocima,
deluju vaspitno na njih, utiču na njihovo moralno izgrađivanje, razvijaju kod
citalaca težnju za ostvarenjem estetičkog ideala, težnju ka lepom, uzvišenom i
savršenom — ona i vaspitavaju čitaoca. Dok čita jedno književno delo, čitalac
saznaje mnogo šta: i dobro i zlo, i lepo i ružno o ljudima u životu i
opredeljuje se uvek za ono što je dobro i lepo, što služi napretku čovečanstva,
a osuđuje ono što je zlo i ružno, i želi da se bori protiv svega nazadnoga u
društvu...
Upoznajući se iz knjige sa raznim ličnostima, njihovim
karakterima, stremljenjima i postupcima, čitalac ne samo što proširuje krug
svojih saznanja, no doživljuje sudbine svojih junaka, podaje se njihovom uticaju,
prihvata njihova shvatanja, menja svoja mišljenja i poglede, postaje ne samo
obrazovaniji no i drukčiji u svom odnosu prema ljudima i zbivanjima u životu —
jednom reči, on se i vaspitava književnim delom... Književnost utiče na
formiranje jjudskog karaktera, na oplemenjivanje i oblagorođavanje čovekova
duha...
Međutim, treba napomenuti da će jedno književno delo uticati
vaspitno, tj. pozitivno u opštem smislu, samo onda ako vaspitni uticaj njegov
proističe prirodno, ako se on ne nameće čitaocu, no čitalac stvara sudove o
životu, stiče saznanja i dočarava istine o njemu kao prirodnu posledicu samog
životnoga toka, prikazanog u delu, kada su ličnosti u književnom delu prirodne
i verne životu — jednom reči, ako se slika o životu i životna stvarnost podudaraju".
DRUŠTVENA ULOGA I ZNAČAJ KNJIŽEVNOSTI
"Svaki pisac, pravi umetnik, u svom književnom delu
ostvaruje i neku svoju ideju, neko svoje shvatanje o životu i svetu i tako
istovremeno ostavlja i neku vrstu poruke čitaocima, sugestiju da teži ka usavršavanju
ljudskoga društva i čovečanstva. Samim tim on utiče na promene u društvu, na
progresivna društvena kretanja."
Zato se i kaže da književnost ima društveni karakter i da je
književno delo — društvena pojava.
Gorki je govorio: "Sve ono što je veliko u
književnosti, što će ostati da živi kroz vekove, sve to ne živi zato što je
dobro poslužilo umetnosti nego zato što je dobro poslužilo životu. Prava
umetnost koja je potrebna čovečanstvu služila je uvek duhovnom i socijalnom
oslobođenju čoveka."
Ivo Andrić kaže: "Na hiljadu raznih jezika, u
najraznoličnijim uslovima života, iz veka u vek, od drevnih patrijarhalnih
pričanja u kolibama, pored vatre, pa sve do dela modernih pripovedača koja
izlaze u ovom trenutku iz izdavačkih kuća u velikim svetskim centrima, ispreda
se priča o sudbini čovekovoj, koju bez kraja i prekida pričaju ljudi ljudima.
Način i oblici toga pričanja menjaju se sa vremenom i prilikama, ali potreba za
pričom i pričanjem ostaje, a priča teče dalje i pričanju kraja nema.
Pripovedač i delo ne služe ničem ako na jedan ili drugi
način ne služe čoveku i čovečnosti."
Autor teksta nepoznat
KNJIŽEVNI RODOVI I VRSTE
Naša književnost podeljena je na: narodnu književnost i
umetničku književnost.
Nepoznati sastavljači iz naroda i pisci-umetnici svoje
ideje, viđenje prirode, života i sveta, uglavnom oblikuju u tri vida: u vidu
pesme, priče ili pozorišnog komada, odnosno u vidu lirskog, epskog ili dramskog
dela.
U lirskom delu stvaralac ispoljava svoje osećanje, svoje
pesničko biće, sebe u obliku stihova — pesama na lirski način. Stvaralac
lirskih dela ima i poseban naziv — pesnik.
U epskom delu stvaralac pripoveda o događajima i junacima
koji su izvan njegove ličnosti, a što može činiti na dva načina: u obliku
stihova ili u obliku proze. Stvaralac epskih dela ima poseban naziv —
pripovedač.
U dramskom delu piščeve iDeje ostvaruju likovi u radnji koja
se razvija pred gledaocima u obliku dijaloga (razgovora između dva lica).
Dramska radnja i junaci pokazuju se piščevim tekstom i sredstvima pozorišne
umetnosti. Stvaralac dramskih dela ima i poseban naziv — dramski pisac.
Ta tri vida umetničkog oblikovanja stvarnosti pomoću reči
nazivamo književnim rodovima. Prema tome postoje tri glavna književna roda:
lirska poezija (lirika), epska poezija (epika) i dramska poezija (drama).
Svaki od ova tri književna roda delimo dalje na niz književnih
vrsta, npr.: lirska poezija: ljubavna pesma, rodoljubiva pesma, opisna pesma
itd., epska poezija: epska pesma, pripovetka, roman itd., dramska poezija:
tragedija, komedija itd.
LIRSKA POEZIJA
Prve lirske pesme postale su još u prastara vremena. One su
bile praćene melodijom (pevanjem i primitivnim instrumentima) i igrom. Tokom
života pesma je izdvojena iz ove "zajednice" i počela da živi
samostalno. Naziv lirski ili lirika postao je prema instrumentu liri koji se
upotrebljavao kod starih Grka.
U lirskoj pesmi umetnik iskazuje svoje — lično raspoloženje
povodom svog odnosa prema spoljašnjem svetu. On deluje na njega i izaziva u
njemu raznovrsna osećanja. Pesnik saopštava svoja osećanja u onom trenutku kada
su ona najsnažnija, kada je lirski doživljaj na vrhuncu. Zato se kaže da je
lirska pesma — pesma osećanja. Kao takva, ona je i kratka.
Pesnik stapa svoju ličnost s objektivnim svetom. Stvara
svoju sliku sveta. Otuda lirsku pesmu odlikuje subjektivnost i neposrednost.
Sam pesnik za sebe kaže: ja sam radostan, žalostan, ogorčen, za mene je svet
svetao ili mračan itd.
Glavne teme u lirskim pesmama su: ljubav, priroda, društveni
odnosi, žaljenje za mladošću itd. Nekada su pesnici uz ove teme, pevali o
potoku, o izvoru, o zvezdama, o cveću, o pticama i sl., a danas i o predmetima
tehničke civilizacije. Uz jjubav, prirodu, žaljenje za mladošću pominju avione,
telefone, solitere, dalekovode i sl., što je i prirodno s obzirom na naš vek
tehničke civilizacije.
U lirskoj pesmi postoji glavni motiv koji se na razne načine
proširuje novim pojedinostima. Sve te nove pojedinosti u pesmi govore o istoj
temi pojačavajući njen utisak. Ako je osnovno raspoloženje pesnikovo, npr.,
radosno, onda će pojedinosti u pesmi većinom biti takve da izazivaju radost.
Naravno da kraj njih mogu biti i suprotne, kada se osećanje kazuje kontrastom.
Prema tvorcima pesama, poezija se deli na dve velike grupe,
na narodnu poeziju i umetničku poeziju, a prema načinu stvaranja na lirsku,
epsku i lirsko-epsku poeziju. Svaka ova grupa pesama ima svoje vrste.
Svet koji mi upoznajemo putem lirskih pesama je plemenitiji
i lepši. Pesničkim jezikom i umetničkim slikama pesnici snažno deluju na
čitaoce. Lirska pesma večito živi. Ona ne zna za smrt, nego samo za rađanje.
Lirska pesma je uvek mlada i uvek nova. Ona ne zna za granice država. Njena
domovina je ceo svet.
EPSKA POEZIJA
Naziv za epsku poeziju dolazi od grčke reči epos, što znači
reč, govor, priča, pa stoga svako književno delo u kome se nešto pripoveda ili
u kome preovlađuje takav način saopštavanja ideja, bilo u stihu ili u prozi,
spada u epiku, epsku poeziju, odnosno epski književni rod.
Prva bitna osobina epskog dela jeste objektivnost sadržine.
Epski stvaralac za svoje epsko saopštavanje uzima predmet iz
spoljašnjeg sveta. Predmet njegovog umetničkog interesovanja je, dakle, nešto
što je van njega samog, a što se u jednom trenutku prošlosti razvijalo i
završilo.
Epski stvaralac, prikazujući svet koji ,"ne uzima iz
sebe", mora da taj svet prikaže onakvim kakav je ili kakav bi trebalo da
bude. Zato epski stvaralac zamišlja likove, pojave i događaje, posmatra,
doživljuje, dokumentuje, odabira pojedinosti, povezuje i stvara epsko delo. On
je na izvesnoj udaljenosti od predmeta koji slika iako je njegov slikar.
Tačno je to da je epski pesnik slikar pojava i ljudi, ali
kao tvorac tih pojava i ljudi, on im udahnjuje život. Epski pesnik učestvuje u
slikanju života i ljudi celim svojim bićem. To znači da epski stvaralac, i
pored težnje da postigne objektivnost, iskazuje i svoj — subjektivan odnos
prema ličnostima i događajima.
Druga bitna osobina epskog dela jeste mirnoća pripovedanja.
Epski pesnik je pripovedač prošlog života. Pred nama su
slike o prošlosti, ali je ona rečima konkretizovana i oživljena. S obzirom da
se u epskom delu slikaju prošli događaji, prirodno je da ga odlikuje mirnoća
pripovedanja. To ne znači da se epski stvaralac ne uzbuđuje dok slika prošlost.
Naprotiv on se i te kako uzbuđuje zajedno sa svojim ličnostima. Njegova
doživljavanja odlikuje miran ton i tok jer je u pitanju prošlost.
Treća bitna osobina epskog dela jeste u tome da ono ima
glavni događaj i glavnog junaka. Sve pojedinosti koje se navode doprinose
snazi, uverljivosti, konkretnosti i vidljivosti osnovnog događaja i glavnog
junaka. Skoro u svakom epskom delu postoji glavni junak koji je nosilac glavnog
događaja ili glavne radnje. Ako to nije ličnost, onda mesto njega mora biti
neka ideja, istina, predmet.
Četvrta osobina epskog dela jeste njegova posebna
kompozicija.
Kompoziciju epskog dela čine pet delova (etapa):
1. ekspozicija,
2. zaplet,
3. kulminacija,
4. peripetija i
5. rasplet.
To znači da glavni događaj, postupak ličnosti ili što drugo,
ima svoj prirodni početak, tok i kraj. Ovakav raspored pripovedanja je
najčešći, mada ima epskih dela i sa drukčijim rasporedom pripovedanja.
Da bi ostvario ovakav tok izlaganja, saopštavanja, epski
stvaralac mora da pripoveda, niže događaje jedan za drugim.
Tokom stvaranja epskog dela, pisac često mora da ispriča i
sporedne pojedinosti, koje će biti u vezi s glavnim događajem ili glavnim
junakom, ali koje neće biti od presudnog značaja. Te sporedne pojedinosti jesu
epizode. Može se slobodno reći da su epizode nužni sastavni delovi epskog dela.
One mogu biti često vrlo lepe i zanimljive.
Epska poezija se deli na dve velike grupe: na epsku poeziju
u stihu i na epsku poeziju u prozi. U epsku poeziju u stihu spadaju epske
pesme, a u epsku poeziju u prozi spadaju pripovetke, novele, romani itd. I
jedna i druga grupa epske poezije ima svoje vrste.
Epska dela jesu slike o životu. Njima se teži da život bude
lepši, socijalno pravedniji i srećan. Zato ljudsko društvo za svoj duhovni i
socijalni progres u mnogome duguje delima velikih književnih stvaralaca.
DRAMSKA POEZIJA
Dramska poezija se deli na vrste: tragediju, komediju i
dramu u užem smislu, a ove na vrste i podvrste.
Dramsku poeziju čine književna dela u kojima se junaci
prikazuju u radnji ili akciji. Oni dolaze u
s u k o b s d r u g i m l i č n o s t i m a, o t k r i v a j u ć i s e b e
i s v o j k a r a k t e r — dijalogom.
Dramski pisac stvara vrlo živu radnju u dramskom delu. On to
postiže isticanjem jedne bitne crte karaktera glavnog junaka i stavljanjem
njemu nasuprot drugih ličnosti koie se ne slažu s mislima, postupcima,
strastima junaka što dovodi do sukoba u drami.
U dramskom delu postoje tri bitne etape — početak, tok i
završetak dramske radnje. U početku gledanja dramskog dela, gledalac saznaje ko
je glavni junak, koje su ostale ličnosti, koje su njihove strasti i bitne crte
karaktera kao i sukob koji će nastati. Ovim je interesovanje i pažnja pobuđena
i mi žarko želimo da v i d i m o i č u
j e m o šta će dalje biti. To je obično prvi
deo dramskog dela ili prvi čin — ekspozicija. Drugi deo dramskog dela, ili
drugi čin — zaplet sastoii se u pokazivanju sukoba glavnog junaka s drugim
ličnostima ili sa sopstvenim strastima. Tokom gledanja dramskog dela mi se
opredeljujemo za određene ličnosti i zajedno s njima p r o ž i v lj u j e m o sve što se događa. Treći deo ili treći čin —
kulminacija sastoji se u slici vrhunca sukoba između ličnosti ili u samoj ličnosti.
Na osnovu nje mi saznajemo namere svake ličnosti, potpuno otkrivamo kakav je
neko i vidimo i čujemo n a j v i š
e m o g u ć s t e p e n
s u k o b a. Četvrti deo ili četvrti čin — peripetija dramskog dela
sastoji se u nastajanju p r e o k r e t
a i naslućivanju završetka sukoba. Tu
saznajemo da li će glavni junak pobediti ili stradati u borbi. Peti deo ili
peti čin — rasplet sastoji se u prikazivanju prirodnog završetka dramske
radnje. U tom delu dramskog dela sve mora biti dovršeno i rečeno.
Na osnovu rečenog može se izvesti zaključak da dramsko delo
treba gledati i da ono ima ogroman značaj u izgrađivanju moralnog lika
gledaoca.
Ovakvo građenje dramskog dela je klasičnog tipa, kako je to
bilo u staroj Grčkoj. Razvijanje dramske radnje može biti sažeto u tri čina,
dva, pa i u jedan čin.
U dramskom delu postoje činovi, scene, pojave itd.
Čin je u drami jedna etapa u razvitku dramske radnje. Svaka
promena u činu koja nastaje dolaženjem ili odlaženjem bilo kojeg lica sa scene,
jeste pojava. Pozorišna lista — plakat jeste prvo obaveštenje gledaocima o
dramskom delu i ličnostima. Iz nje se saznaje o porodičnim vezama ličnosti,
njihovim zanimanjima, godinama starosti, vremenu i mestu radnje.
Kada se čita dramsko delo (ne gleda i ne sluša), uočavaju se
napomene i objašnjenja dramskog pisca. To su obaveštenja o izgledu lica, oblačenju,
o mimici, gestikulaciji, o izgledu pozornice, o vremenu (da li je u pitanju
jutro, zalazak sunca, i sL). To su remarke ili didaskalije.
U vezi sa prikazivanjem dramskog dela pominju se reči kao:
režiser, scenski efekti, rekviziti, kulise itd.
Režiser je lice koje je posrednik između dramskog dela i
publike (negde se zove reditelj). Režiser je dužan da dobro prouči dramsko
delo, da živo zamisli situacije koje će se gledati, znalački odabere glumce i
umetnički ih pripremi da izvedu dramsko delo.
Režiser je piščev saradnik koji pretvara pisanu reč u delo
zajedno s glumcima. Njegova uloga je velika, ali je ne treba preceniti.
Prilikom obrade dramskog dela za scensko prikazivanje režiser je dužan da se
pridržava osnovne zamisli pisca.
Glumci su lica koja predstavljaju određene likove iz
dramskog dela. Svaki glumac doživljuje svog junaka, često tako i toliko da se
poistovećuje sa njim. Rad na ostvarenju jednog lika iz dramskog dela je vrlo
težak, ali je vrlo zahvalan. Mnogi umetnici postigli su veliku slavu glumeći
likove iz dramskih dela.
Kulise, predmeti, maske, kostimi dočaravaju izgled vremena,
izgled lica i mesta radnje. Svi ti spoljašnji efekti moraju biti u skladu sa
sadržinom dramskog dela. Dovoljno bi bilo da neka sitnica ne bude u skladu s vremenom
ili mestom radnje, ili izgledom i oblačenjem ličnosti, pa da se pokvari, ako ne
i upropasti slika stvarnosti koja se pokazuje.
Scenograf (pozorišni slikar) je lice u pozorištu koje ima
zadatak da dekoracijama-kulisama dočara gledaocima sredinu u kojoj žive junaci
dramskog dela.
Scenski efekti su, pak. efekti koji se izvode pomoću
tehničkih sredstava. Njihov je cilj da se pravovremeno podražavaju prirodne
pojave (kiša, sevanje, grmljavina, noć, mesečina, cvrkut ptica i sl.).
Rekviziti su nameštaj i predmeti kojima se služe glumci kao
(štap, sat, ogledalo, sto, svetiljka i sl.).
Нема коментара:
Постави коментар